Bioscoopbezoek groeit door in 2016

Omzet en bezoekersaantal:
De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2016 uit op 287.617.090 euro, een groei van 4,3% in vergelijking met 2015. Het bezoekersaantal steeg met 3,7% van 32.970.416 in 2015 naar 34.177.932. De cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

Investeringen
Over de hele breedte – van concerns, onafhankelijke bioscopen, grote en kleine filmtheaters – is er stevig geïnvesteerd. In 2016 zijn er ruim 50 additionele filmzalen geopend en dat leverde zo’n 9.500 extra stoelen op, daarnaast werden op veel plaatsen technologische vernieuwingen doorgevoerd. Eén ding hebben alle bioscopen en filmtheaters gemeen: het willen aanbieden van een ervaring, de bioscoop en het filmtheater zijn daarom nog steeds dé plek om een film te beleven. De gemiddelde ticketprijs steeg licht (0,5 %) naar 8,42 euro, daarmee blijft filmbezoek een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding.

Top 10 meest bezochte films
In de top 10 meest bezochte films van 2016 gaat Bridget Jones’s Baby met 1.191.719 bezoekers aan kop, gevolgd door Finding Dory met 1.082.766 bezoekers en op drie Huisdiergeheimen met 1.024.822 bezoekers. Op de vierde plaats staat The Jungle Book (967.434); op de vijfde plaats Fantastic Beasts and Where to Find Them (874.047); op de zesde plaats The Revenant (725.565); op de zevende plaats Zootropolis (675.431); op de achtste plaats Suicide Squad (574.241); op de negende plaats Jason Bourne (565.281) en tot slot op de tiende plaats Inferno met 561.222 bezoekers. Soof 2, Fantastic Beasts en Rogue One draaien momenteel nog volop in de bioscoop dus zullen uiteindelijk nog hogere bezoekersaantallen weten te realiseren.
In de arthouses en filmhuizen trokken de titels Tonio (79.507), Knielen Op Een Bed Violen (63.517) en The Lady in the Van (61.893) de meeste bezoekers.

Nederlandse film
Het jaar 2016 was minder goed voor de Nederlandse film. Het aandeel op basis van bezoek was 12,3% versus 18,9% in 2015. In totaal gingen er in 2016 bijna 4,2 miljoen bezoekers naar een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. De top drie bestond uit Soof 2 (die 542.036 bezoekers trok in de maand december 2016, dit zal vermoedelijk nog oplopen in begin 2017), Rokjesdag (401.649 bezoekers) en Woezel en Pip: de Film (225.446 bezoekers).

Toespraak Winnie Sorgdrager
De voorzitter van de NVBF, Winnie Sorgdrager, vroeg in haar toespraak aandacht voor de positie van de Nederlandse film en riep op tot constructief overleg met alle relevante partijen uit de sector. De NVBF onderkent het belang van de Nederlandse film, als cultuuruiting én als publiekstrekker, en de noodzakelijkheid om blijvend te investeren in kwaliteit en diversiteit. FDN en de NVBF investeren daarom als sinds 2009 in Nederlandse films via het daarvoor opgerichte Abraham Tuschinski Fonds. Die blijvende investering is ook belangrijk voor het in stand houden van de diversiteit binnen de bioscoopsector. Want er is in Nederland nog zeker groei mogelijk, zo lang bioscopen en filmtheaters in staat blijven om investeringen te kunnen blijven doen. Begin 2018 zal de vereniging 100 jaar bestaan. Een mooi moment om terug te blikken op filmproductie, – distributie en -vertoning in Nederland en ook om gezamenlijk naar de toekomst te kijken.

In de toelichting bij de jaarcijfers stond Hajo Binsbergen, vicevoorzitter van FDN, stil bij belangrijke thema’s en trends die de bioscoopondernemers, filmtheaters en filmdistributeurs bezighouden. Daaronder bevinden zich onder meer piraterijbestrijding, de veranderende samenstelling en wensen van het publiek en de positie van Nederland in het internationale krachtenveld. De kern van de boodschap was vooral dat de sector zich – al dan niet in samenwerking met de politiek en andere betrokkenen – moet inzetten om het publiek nu én in de toekomst een unieke filmervaring te kunnen blijven bieden.

Aandacht werd er ook besteed aan de ontwikkelingen in de home entertainment markt. Veranderende businessmodellen en illegaal streamen en downloaden van films en series zorgen voor een aanhoudende druk op de resultaten in dit marktsegment. Vooral de illegaliteit zorgt voor grote problemen en de aanpak daarvan had prioriteit in 2016 en zal dat ook in 2017 hebben. De lancering van Film.nl, de verwachte uitspraak in de Ziggo – Pirate Bay zaak en nieuwe Europese regelgeving rondom handhaving zullen bepalend zijn in de mogelijkheden om piraterij succesvol te kunnen beteugelen.

De kerncijfers 2016 zijn hier te downloaden. De top 20, de top 30 Nederlandse films alsmede de top 20 films die hebben gedraaid in de Nederlandse filmtheaters en filmhuizen is hier te downloaden.